Carrière maken doe je met 2Go4Career |
Hoe bedrijven personeel werven.
Werkgevers hebben de mogelijkheid gebruik te maken van meerdere wervingskanalen om hun personeelsbestand op peil te houden.
Gezien de ruime arbeidsmarkt vergt het op dit moment weinig inspanning om goed gekwalificeerd personeel te vinden. Welke media gebruikt worden hangt af van de sector, het opleidingsniveau van de gezochte werknemer en de bedrijfsgrootte. SectorenVoor de werving blijkt in de meeste sectoren de website van het bedrijf zelf het belangrijkste wervingskanaal. De landbouwsector wijkt hier echter vanaf. Slechts 5 procent maakt gebruik van de eigen website voor personeelswerving. De werving geschiedt voornamelijk via bestaande relaties en op basis van open sollicitaties. Bouwbedrijven en horeca sluiten hierbij aan voor wat betreft aanname via relaties. De industrie en de groothandel daarentegen maken liever gebruik van uitzendbureaus en de sector openbaar bestuur maakt eerder gebruik van vacaturesites. Steeds vaker worden de sociale media ingezet als wervingskanaal. In 2013 was dit 8 procent tegenover 5 procent in 2011. Over het algemeen vermindert het gebruik van advertenties in printversie aanzienlijk. BedrijfsgrootteBehalve verschillen in sector zien we ook verschillen in personeelswerving in grootte van de bedrijven. Vooral bij grote bedrijven, met meer dan 100 man personeel, is de eigen website favoriet voor het plaatsen van vacatures. Meer dan de helft van de vacatures bij grote bedrijven werden via de eigen website aangeboden. Tevens maken zij eerder gebruik van vacaturesites met een groot marktbereik. Kleine bedrijven met minder dan 20 man personeel doen dit anders. Zij nemen vooral mensen in dienst via hun bestaande relaties. OpleidingsniveauHoe hoger de opleiding hoe eerder deze vacature wordt geplaatst op de website van het bedrijf of via een vacaturesite wordt aangeboden. MBO’ers worden aangetrokken via vacatures op de eigen website. Naast de werving via de eigen website, worden hoogopgeleiden ook benaderd door het adverteren op een vacaturesite. Ongeschoold personeel wordt gezocht via advertenties op de eigen website of via relaties. Personeel voor werk op VMBO, Havo/VWO niveau wordt met name gezocht via relaties. Werklozen hebben vooral baat bij het vinden van werk via het UWV en het uitzendbureau. Het aannemen van werklozen in plaats van al werkenden zit in een stijgende lijn. Het succes van de wervingskanalenHoewel het voor bedrijven mogelijk is meerdere wervingskanalen te gebruiken worden de meeste vacatures vervuld door de inzet van een uitzendbureau (86 procent). Het minste resultaat wordt bereikt met sociale media (43 procent). Open/spontane sollicitaties, uitzendbureaus en de inzet van relaties worden vaak zelfstandig gebruikt zonder dit te combineren met andere wervingskanalen. Minder effectieve kanalen zoals social media worden in principe altijd ingezet naast andere wervingskanalen. Open sollicitaties zijn erg effectief in sectoren als landbouw en industrie. In alle gevallen wordt 100 procent van de openstaande functies ingevuld door het gebruik van de open sollicitaties. Deze werving werkt tevens voor het onderwijs en voor vervoer en opslag met een slagingspercentage van respectievelijk 97 procent en 94 procent. Dit in tegenstelling tot het openbaar bestuur waar nauwelijks vacatures via dit kanaal werden vervuld. Het plaatsen van advertenties leidt niet in alle sectoren tot hetzelfde resultaat. In de sector vervoer en opslag is het succes maar liefst 91 procent, terwijl het openbaar bestuur met geprinte advertenties slechts 7 procent slagingskans heeft. Voor de bouw werkt het uitzendbureau 96 keer van de 100 uitgezette opdrachten. Het meest effectieve wervingskanaal voor kleine bedrijven (< 10 werknemers) vormen de relaties: 91procent van de vacatures waarbij bedrijven en instellingen dit kanaal ingezet hebben om personeel te werven zijn ook daadwerkelijk via dit kanaal vervuld. De open/spontane sollicitatie met een succesquote van 89 procent voor grote bedrijven (100plus) is het effectiefste wervingskanaal. De succesquote van relaties loopt uiteen van 43 procent voor 100 plus bedrijven tot 91 procent voor de kleinste bedrijven. Dergelijke verschillen zien we ook terug bij de succesquote van advertenties in printversie. Bedraagt deze bij grote bedrijven 36 procent, bij kleine bedrijven is de succesquote bijna 3 keer zo hoog (80 procent). Sociale media vormen voor de kleinste bedrijven een effectiever medium om personeel te vinden dan voor grotere bedrijven (65 procent). Ongeschoold personeel kan het beste zich inschrijven bij uitzendbureaus, aangezien dit de meeste kans van slagen heeft voor het vinden van werk. Ook relaties en open/spontane sollicitaties werken voor deze doelgroep. VMBO’ers maken dankbaar gebruik van relaties, maar slagen ook via het uitzendbureau. Werkzoekenden met een MBO 1-2 achtergrond zijn uiterst succesvol via uitzendbureaus en open/spontane sollicitaties. Het beste perspectief voor MBO 3-4 zijn de relaties. Bedrijven die hoogopgeleid personeel zoeken, merken dat werving via open/spontane sollicitatie of via het uitzendbureau de meest effectieve manier is. Wie ouderen in dienst wil nemen is voor 99 procent succesvol via open sollicitaties en voor 90 procent via advertenties in printversie. Ouderen kunnen het beste zoveel mogelijk hun open/spontane sollicitaties richten aan bedrijven die reeds 55plussers in dienst hebben. Deze staan meer open voor het aannemen van oudere werknemers. Jongeren tot 25 jaar zijn het beste te krijgen via het uitzendbureau en via de open/spontane sollicitatie. (Bron: Vacatures in Nederland UWV) Hulp nodig of jezelf verder ontwikkelen? Wij helpen je verder!! Hoe? Kijk dan op www.2go4career.nl < Terug naar overzicht. |
Snel naar | ||